מה הקשר בין צרכנות נכונה לבין סימון מוצרים?
החוק קובע הקפדה על סימון מוצרים מכל הסוגים וזאת בשל מספר סיבות. ראשית, הסימון מאפשר לצרכנים לזהות מה מאפיין את המוצר ומעמיד לרשותם אינפורמציה אמינה. באמצעות המידע יכולים צרכנים להשוות בין מוצרים, להבטיח רכישה מוצלחת ולהימנע מהוצאות בלתי רצויות. מבחינת היצרנים, הסימון מונע ניסיונות להסתיר מידע מסוים. צרכנות נכונה מבוססת במידה רבה על סימון מוצרים וזאת לא רק בישראל, אלא גם במדינות נוספות בעולם המערבי.
בניגוד למה שנהוג לחשוב, החובה לבצע סימון מוצרים אינה פוגעת בתהליכי הייצור והיא אפילו לא מעכבת אותם. הסימון מבוצע באמצעים טכנולוגיים מתקדמים ועל ידי חברות העוסקות בכך. בנוסף, ברשתות השיווק הגדולות יש עובדים שאחראיים על הנושא של סימון. התוצאה היא סימון מהיר, יעיל ונוח התקף לגבי מוצרים בקטגוריות שונות.
מה כולל סימון מוצרים?
באופן עקרוני קובע החוק כי יש לסמן את פרטי המידע הבסיסיים על גבי המוצר. פרטי מידע אלו מיועדים עבור הצרכנים והם חלק בלתי נפרד מחוק הגנת הצרכן. ברמה המעשית, החוק מתייחס בעיקר לסימון מידע כגון שם המוצר, כינויו המסחרי, ארץ הייצור, פרטי היצרן והיבואן וגם כמות המוצר.
יבואנים המשווקים מוצרים מחזיקים בחובה לתרגם לעברית את הוראות השימוש, אזהרות, כללי בטיחות וכדומה. חובה זו לא הייתה קיימת בעבר ולכן היא ראויה להערכה. באמצעות סימון מוצרים ותרגום לעברית ניתן להגן על הצרכנים מפני הפסדים כלכליים, למנוע נזקים בלתי הפיכים ולחסוך סכנות חמורות. הוראות השימוש מתייחסות בעיקר למוצרים מהסוג של שעונים דיגיטליים אך הן תקפות גם במכשירי סטריאו, תנורי מיקרוגל וכדומה. יתרה על כך, במקרים מסוימים מחייב החוק את העסקים לציין לצד המחיר גם את המע"מ והפיקדון.